U bent als verzekeraar, volmachtbedrijf of intermediair uiteraard gebaat bij een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Onze visie is dat de inzet van data en AI technologie daarbij een belangrijke sleutel van succes is. Immers, meer adviseurs inzetten om tien- of soms honderdduizenden klanten te bedienen, is simpelweg te duur en niet schaalbaar.
Onze ervaring is dat AI in verzekeringsbedrijven nauwelijks nog wordt ingezet. Dat is jammer, want AI bestaat uit zelflerende algoritmes, waarmee computers zeer complexe taken uit kunnen voeren met grote hoeveelheden data. De inzet van deze schaalbare technologie kan helpen de consument beter in staat te stellen de juiste beslissingen te nemen voor zijn eigen duurzame financiele welzijn. Dit belang zal verder toenemen: de maatschappelijke koers is dat er steeds minder sociale vangnetten zijn en dat burgers een grotere individuele verantwoordelijkheid krijgen.
Wij weten ook dat het bij verzekeringen om vertrouwen draait. Het is en blijft in belangrijke mate people business. Het doel van de inzet van AI moet daarom zijn de adviseur te ondersteunen, niét om hem te vervangen. Dus automatiseren waar mogelijk en de menselijke touch waar nodig. Dat noemen wij de ‘human in the loop’. Daarbij heeft u als verzekeringsbedrijf natuurlijk uw eigen koers en eigen klantengroep. Daarom geloven wij niet in een ‘one size fits all’, maar in co-creatie. Wij werken dus niet voor uw organisatie, maar samen mét de mensen in uw organisatie. Zo verhogen wij automatisch het kennispeil over AI van uw medewerkers.
Lees hier hoe wij dat doen
AI in de context van een verzekeringsbedrijf betekent kunstmatige intelligentie. Dit houdt in dat computersystemen en software slimme beslissingen kunnen nemen en problemen kunnen oplossen, net zoals een mens dat zou doen. Voor verzekeringsbedrijven betekent dit bijvoorbeeld dat AI gebruikt kan worden om klantenservice te verbeteren, processen te automatiseren en frauduleuze claims te identificeren. Kortom, AI maakt het werk van verzekeringsbedrijven efficiënter en effectiever.
Ok, so far so good, zult u denken. Vandaag is het immers weer business as usual, morgen waarschijnlijk ook nog wel en de marges zijn nog goed. Dus waarom zou ik, afgezien van bovengenoemde voordelen, nú al actie ondernemen?
De klassieke trend is dat mensen altijd op zoek zijn naar gemak, hoe kan iets eenvoudiger, simpeler, sneller. Gemak betekent tegenwoordig dat het zich allemaal rond de wensen en eisen van de klant moet afspelen. De consument wenst zich eenvoudig steeds minder aan te passen aan de complexiteit van de organisatie. Gemak is dan ook de nieuwe vorm van loyaliteit. Daarbij heeft digitalisering ons besef van tijd en geduld gereduceerd tot een minimum. Organisaties als Bol.com, Booking of Amazon leggen de lat heel hoog als het gaat om verwachtingen die de klant heeft rondom zijn klantreis. In de app’s van banken sluit je een verzekering met één click af in een vertrouwde omgeving. Nieuwe toetreders op de (verzekerings)markt hebben een groot voordeel binnen deze trend omdat zij met nieuwe technologie wel eenvoud kunnen realiseren. Kortom: wie de consument geen (digitaal) gemak weet te bieden, zet zijn business op het spel.
Art 4:15 – lid 1 Wft luidt: “een financiële dienstverlener richt de bedrijfsvoering zodanig in dat deze een beheerste en integere uitoefening van zijn bedrijf waarborgt”. En in art 4:24b Wft staat: “Een financiële dienstverlener die adviseert, handelt in het belang van de consument of begunstigde”. De ontwikkeling van de techniek maakt het de dienstverlener mogelijk om tegen laste kosten een kwalitatief veel hoger niveau van dienstverlening in te richten dan in het verleden mogelijk was. Het nalaten hiermee aan de slag te gaan, kan dus sneller leiden tot het oordeel dat de bedrijfsvoering niet beheerst en integer is. In de combinatie met tekort aan personeel en het achterblijven van voldoende onderhoud en nazorg levert dit een steeds zwaarder risico op.
Heb je een vraag of kunnen we je ergens meehelpen, bel ons of stuur een e-mail naar info@onesurance.nl